Ta hjälp av ett proffs

Related imageNär ni har bestämt er för att köpa in profilprodukter är nästa steg att fundera över hur de ska se ut. Här kan det vara en bra idé att följa ert företags grafiska profil. En grafisk profil är ett dokument som talar om hur ert företag profilerar sig. I profilen finns det angivet vilka färger ni använder er av och hur er logotyp ser ut, men det kan också finnas rekommendationer kring andra saker, till exempel vilket typsnitt som ska användas i officiella dokument och vid marknadsföring.

Anlita ett proffs

Om ert företag är litet eller nystartat, eller om ni av någon annan anledning inte redan har en grafisk profil, är det definitivt att rekommendera att ni tar fram en sådan. Det kan dock vara en ganska komplicerad uppgift, och ni kommer att tjäna på att anlita ett proffs som har vana av att ta fram grafiska profiler. En professionell konstnär är van vid att arbeta med färg, form och design och kan vara till god hjälp när det gäller att utarbeta er grafiska profil.

Konstnärer har många kompetenser

En konstnär kan inte bara hjälpa er med ert företags grafiska profil. Han eller hon kan också bidra med mycket annat till er marknadsföring. Genom att anlita en konstnär kan ni till exempel åstadkomma marknadsföringskampanjer med konstnärliga inslag. Det kan få er marknadsföring att väcka uppmärksamhet och sticka ut, eftersom det kommer göra att den avviker från det man är van vid.

En professionell konstnär kan också hjälpa ert företag när det gäller vilka färger och former som ni ska kombinera i er marknadsföring för att den ska fånga betraktarens öga. Dessutom finns det stora möjligheter att en konstnärlig kampanj leder till att folk pratar om er marknadsföring, vilket så klart ökar dess effekt och dess spridning. En omtalad kampanj är oftast en lyckad kampanj.