Genom att använda er av giveaways och presentreklam kan ni skapa goda relationer till era kunder. Kunderna kommer att känna sig utvalda och uppskattade om de får ta emot väl utvalda och noga genomtänkta gåvor som de har nytta av. När ni väljer ut vilka giveaways ni ska använda er av finns det några olika saker som ni ska tänka på. Här listar vi några av de viktigaste.
Vad arbetar ni med?
Det första som ni behöver fundera över är vilka produkter som kan spegla er och er verksamhet. Om ni till exempel driver en bilverkstad kan det vara en bra idé att välja produkter som har med bilar att göra. Kanske kan ni trycka upp er logotyp på isskrapor eller på luftrenare för bilar och ge bort dessa till era kunder?
Vad tycker era kunder om?
I många fall kan ni utgå från att era kunder tycker om det som ni säljer, eftersom de ju har valt att vara kunder hos just er. Det som ni säljer är ert gemensamma intresse, och det skapar en bas att stå på. Ibland kan det dock vara en bra idé att skänka bort någonting mer neutralt som passar alla, exempelvis godis, och då är det extra viktigt att fundera över vem er kund egentligen är. Om ni till exempel har ett gym som kund kan det vara en mindre bra idé att skänka dem en korg med karameller med er logotyp på. Kanske är det i det fallet bättre att satsa på någonting som har med träning och hälsa att göra, till exempel vattenflaskor eller svettband.
Vad är det för årstid?
När ni väljer produkter är det viktigt att fundera över när ni vill skänka bort presenterna. Att ge bort badbollar mitt i vintern är kanske inte så lyckat, eftersom produkterna då inte kommer att bli använda. Då är det bättre att vänta med badbollarna till sommaren.